tisdag 21 april 2015

Håll hårt i din privata sjukförsäkring

Försäkringsbolag är affärsmässiga och måste få plus och minus att gå ihop. Idén med försäkringar bygger på att en stor grupp är med och betalar för att någon enstaka behöver få ut pengar från försäkringen - exempelvis om någons hus brinner upp.

Tecknade du en sjukförsäkring när du var frisk? 

Då gör du bäst i att behålla den. För om du inte är helt frisk, är det inte säkert att du klarar försäkringsbolagets hälsoprövning. Det kan låta omänskligt och hårt, men ett försäkringsbolag skulle inte överleva om inte ekonomin gick ihop.

Så här kan en hälsodeklaration se ut

När jag letade efter hälsodeklarationer på nätet hittade jag detta exempel från Länsförsäkringar. Den är bra som exempel, tycker jag, eftersom de förklarar varför de behöver ställa alla frågor kring din hälsa.


Saknar du en olycksfallsförsäkring?

När jag bröt min hand 2007 hade jag ingen olycksfallsförsäkring. Jag var frisk och kände mig allmänt odödlig. Med facit i hand hade jag en olycksfallsförsäkring inte varit så dum att ha. Så fort jag repade mig, och innan jag fick MS, tecknade jag bland annat en olycksfallsförsäkring och några andra.

Olycksfallsförsäkring via din patientförening? 

Du som har en neurologisk diagnos kan teckna en speciellt framtagen olycksfallsförsäkring i samband med att du går med i Neuroförbundet. Här står det mer:
Olycksfallsförsäkring i Neuroförbundet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar